Interview kinderverpleegkundige in opleiding Franciscus

Kinderen zijn ontzettend eerlijk, dat maakt het werken met hen zo leuk!

Pascalle volgt bij ons de opleiding tot Kinderverpleegkundige. En dat doet ze niet alleen, ieder jaar leiden we minimaal 6 kinderverpleegkundigen op in ons topklinische ziekenhuis. Ben je benieuwd naar hoe de opleiding eruit ziet, maar ook naar wat Pascalle tijdens haar opleiding allemaal meemaakt? Kortom: ben je benieuwd naar het échte werk van Pascalle? Lees dan mee!

Vertel… Waarom heb je ervoor gekozen om je te specialiseren tot kinderverpleegkundige? 

‘Tijdens mijn hbo verpleegkunde opleiding heb ik de minor Kind en Jeugd gevolgd in het Erasmus MC. Dat heeft mij vanaf de eerste minuut zoveel leuks gebracht! Ik was direct gegrepen door de doelgroep, maar de theorie vond ik ook helemaal geweldig. Daarna heb ik 20 weken stage gelopen op de afdeling Kinderchirurgie in het Sophia en die volgde ik op met mijn afstudeerstage op de afdeling Cardio/Long in Franciscus. Werken in Franciscus beviel mij goed, dus ik besloot na mijn studie te blijven maar toch miste ik op den duur de doelgroep kinderen. Toen kwam de vacature online en dacht ik: waarom niet? En nu zit ik hier!’

Wat trekt je zo aan in deze doelgroep? 

‘Ik vind werken met kinderen heel erg uitdagend en leuk omdat de doelgroep zo divers is. Een 2 jarig kind is heel anders dan een 14 jarig kind. Ieder levensjaar is anders qua benadering naar het kind maar ook naar de ouders toe. Kinderen zijn zo ontzettend eerlijk en dat maakt het werken met hen heel erg uitdagend. Je ziet direct wat voor gevoelens er spelen bij een kind en je kan dus ook heel snel zien hoe een kind reageert op een behandeling. Het mooie van deze doelgroep is dat ook al zijn kinderen heel ziek, je het altijd aangenaam en gezellig kan maken voor ze. En daarnaast heb je natuurlijk eigenlijk te maken met 2 doelgroepen.’

Het mooie van deze doelgroep is dat ook al zijn kinderen heel ziek, je het altijd aangenaam en gezellig kan maken voor ze.

Kan je daar wat meer over vertellen?

‘Je legt bepaalde dingen heel anders uit aan een ouder dan aan het kind. De ouder kan je dus ook echt niet vergeten in de zorg. De artsenvisites doen we bijvoorbeeld ook echt op de kamers van de kinderen met de ouders aan het bed. Dus we betrekken hen heel erg in de zorg en luisteren ook goed naar wat zij zien en naar wat hen opvalt bij de kinderen. Het is ook heel belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen met de ouders. Soms is er meer aan de hand wat ouders pas na een tijdje vertellen omdat daarvoor eerst een stukje vertrouwen gecreëerd moet worden.’

En waarom heb je gekozen voor Franciscus? 

‘De werksfeer is hier fijn, de hiërarchie is niet echt voelbaar en de artsen zijn erg benaderbaar. Ik wordt niet gezien als ‘weer een leerling’ maar er wordt echt gevraagd en geluisterd naar mijn observaties en mening. De artsen en andere collega’s staan er allemaal heel erg voor open om extra uitleg te geven en nemen echt de tijd voor je om je mee te nemen in wat er speelt bij de patiënten. Ik leer ook heel veel over het artsen perspectief. Dat vind ik hier ontzettend fijn!’

Wat voor ziektebeelden zie je voorbij komen op de Kindergeneeskunde?

‘Van alles! We hebben ontzettend veel ziektebeelden op de afdeling. Denk bijvoorbeeld aan infecties, maar ook aan astma exacerbatie, kinderen met eetproblemen en anorexia en in de herfst veel kinderen met RS. We werken op de afdeling dan ook veel met optiflow, dat is zuurstof die verwarmd en met een hoge flow wordt toegediend. 

Het bijzondere aan werken met kinderen is dat ze zo veerkrachtig zijn. Een tijdje terug lag er hier een jongetje van een jaar of 8 met een heftige ontsteking. Hij was echt heel erg ziek daarvan. Hij at niets, had erg veel pijn en was heel erg angstig. Na een paar dagen bij ons op de afdeling was het een heel ander jongetje. Hij was vrolijk, weer helemaal opgeknapt, had het helemaal naar zijn zin en wilde zelfs nog wel langer blijven. Je kan dus echt zien dat kinderen zich gedragen naar hoe ze zich voelen. Spelen en nieuwsgierig zijn hoort bij kinderen en zodra ze dat gedrag weer laten zien is dat een heel goed teken.’

Hoe bevalt de opleiding tot nu toe? 

‘Ik vind de opleiding echt onwijs leuk, en ik vind het vooral interessant dat je zo veel theorie krijgt over het hele kind. Daarbij kan je kijken naar leeftijdsfases en ziektebeelden, maar ook naar een stukje psyche en gedrag. Daarin krijg je echt les van gespecialiseerde kinderartsen, verpleegkundig specialisten en collega’s in het vak zoals kinderverpleegkundigen maar ook weer van IC-verpleegkundigen. Zo krijg je tijdens de opleiding heel veel mee vanuit verpleegkundig en artsenperspectief. Daarnaast is het fijn dat ik hier op de afdeling heel goed mijn leerdoelen aan kan geven. Wat je in de theorie leert kan je zo heel goed in de praktijk brengen. Om een voorbeeld te geven: ik heb vanmorgen aangegeven dat ik graag een vaardigheid wil oefenen. Er zijn vandaag al meerdere collega’s naar mij toegekomen die dan vragen of ik de klinische vaccinatie wil geven of wil assisteren bij een lumbaal punctie en het inbrengen van een neus-maagsonde bij een pasgeboren baby. Ik heb dus al heel veel kunnen doen met mijn leerdoel van vandaag!’

Hoe ziet de opleiding er precies uit? 

‘Er zijn verschillende leerroutes want je wordt opgeleid via het EPA onderwijs. Dat houdt in dat ik bepaalde modules in mijn opleiding op een ander moment volg dan mijn collega die op hetzelfde moment is gestart met de opleiding. We zijn met meerdere leerlingen op de afdeling en allemaal volgen we verschillende modules op dit moment. Het fijne daarvan is dat we met verschillende stof bezig zijn en daardoor veel van elkaar leren, maar ook niet allemaal tegelijkertijd dezelfde handelingen moeten oefenen. Zo is er dus meer ruimte voor mijn eigen leerproces. Uiteindelijk volgen we allemaal dezelfde modules, maar de volgorde verschilt dus. Dat bedoel ik met die verschillende leerroutes.

Wat ook goed is om te weten is dat je tijdens de opleiding ook 2 maanden werkt op de Neonatologie. Hieraan is ook een EPA gekoppeld. Dat is ook echt waardevol want je hebt dan even alle focus op de baby. En de doelgroep hier is bijzonder want deze baby’s zijn nog nooit thuis geweest. Alles is nieuw voor ouders en het is heel mooi dat je zo’n grote rol kan betekenen in dit nieuwe hoofdstuk.’

Er zijn verschillende leerroutes want je wordt opgeleid via het EPA onderwijs.

En praktisch? Hoe is de verdeling werk, privé en school? 

‘Grofweg gezien is het zo dat je per maand 1 schoolkweek hebt. Heel praktisch gezien bestaat een lesweek uit 4 lesdagen waarvan 2 dagen zelfstudie zijn en 2 lesdagen op locatie in Erasmus MC gevolgd moeten worden. Door die zelfstudiedagen heb je echt de tijd om je voor te bereiden op de lesdagen. Maar als ik heel eerlijk ben heb je soms wel net wat meer tijd nodig om zelfstudie te doen, dus dan doe je ook wat in je vrije tijd. Het is wel echt even investeren, maar dat weet je als je start aan een nieuwe opleiding. Voordat je aan de opleiding begint zeggen ze dat je niet in dezelfde periode moet trouwen, een huis moet kopen of zwanger wil worden. Nu is dat natuurlijk niet altijd zo te plannen, maar ik snap wel waar dat vandaan komt.

Wat goed is om te weten is dat het vanuit de Franciscus Academie mogelijk is om met een coach te praten. Dat heb ik ook gedaan voor het stukje plannen en organiseren. Bij mij kwam er namelijk precies een klushuis op mijn pad! Dat was qua timing niet zo handig, dus ik heb daar wel wat hulp voor gezocht.’

Wat geef je een toekomstig collega mee? 

‘Een open houding is een must, want anders raak je de verbinding met ouders en kinderen kwijt. Ons team is heel gezellig en energiek dus daar moet je lekker in meegaan. Je moet echt een bezige bij zijn, en niet willen stil zitten want dat gebeurt echt niet op de Kinderafdeling. Goed samenwerken is ook heel belangrijk, we sparren veel met elkaar en we helpen elkaar altijd. Neem dus een flinke dosis enthousiasme mee, dan komt het helemaal goed.’ 

Je moet echt een bezige bij zijn, en niet willen stil zitten want dat gebeurt echt niet op de Kinderafdeling.

En als laatste: wat zijn jouw toekomstplannen? 

‘Dat vind ik nu heel lastig om al te bepalen. Ik wil eerst mijn opleiding afronden en dan lekker aan de slag gaan als kinderverpleegkundige. Wat de toekomst brengt weet ik niet, ik vind werken met de neonaten ook heel leuk of ik wil misschien ooit nog doorleren naar een functie als verpleegkundig specialist, maar voorlopig blijf ik lekker meters maken tussen de kinderen! Terug naar de volwassenzorg wil ik in ieder geval nooit meer, ik heb echt mijn hart verloren aan deze doelgroep!’

Wil jij ook starten met de opleiding tot kinderverpleegkundige? Of ben je al kinderverpleegkundige en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Klik dan hier voor een overzicht van alle vacatures op de afdeling Kindergeneeskunde.