
Topzorg begint achter de schermen, ontdek onze kantoorfuncties
Als je denkt aan werken in een ziekenhuis, denk je waarschijnlijk aan zorg. Maar wist je dat er ook ontzettend veel gebeurt achter de schermen? Corporate recruiters Kristi en Linda geven je een inkijkje in de kantoorfuncties achter de schermen bij Franciscus. Geen volledig overzicht, maar wel volop inspiratie om te ontdekken welke banen er naast zorg allemaal te vinden zijn in een topklinisch ziekenhuis.
1. Mens & Organisatie (HR)
Onze HR-afdeling is continu bezig met de vraag hoe we collega’s kunnen aantrekken, ondersteunen en behouden. Want goede zorg begint bij mensen die zich prettig voelen op hun werk.
Linda: ‘Bij HR draag je dagelijks bij aan goed werkgeverschap en het werkgeluk van onze collega’s. Je helpt managers met personeelsvraagstukken, denkt mee over beleid en zorgt ervoor dat nieuwe collega’s zich welkom voelen. Vorig jaar hebben we als afdeling een mooie transitie doorgemaakt: van Personeel & Organisatie naar Mens & Organisatie. We zijn mensgerichter gaan werken en kijken meer dan ooit naar de kracht en het potentieel van de mensen zelf.’
Kristi: ‘Op deze afdeling hebben we verschillende rollen. Zo hebben we HR-adviseurs die managers op strategisch niveau ondersteunen, verzuimadviseurs die langdurig zieke collega’s begeleiden en service- en support collega’s die ervoor zorgen dat alles achter de schermen klopt, van contracten tot salarissen.’
2. Finance & Control
Zorg leveren kan alleen als de cijfers kloppen. Onze collega’s van Finance & Control zorgen voor een gezonde bedrijfsvoering van het ziekenhuis.
Kristi: ‘Binnen deze afdeling vind je functies zoals controller, die zich bezighoudt met financiële rapportages, en business controller, die afdelingen adviseert over budgetten en strategische keuzes. Ook de zorgadministratie hoort erbij: zij zorgen dat alle zorgactiviteiten correct worden geregistreerd en gefactureerd. Daarnaast valt Business Intelligence onder Finance & Control. Daar wordt gewerkt aan slimme oplossingen met AI en data, die bijdragen aan betere zorg en efficiëntere processen.’
3. Informatie, Communicatie en Medische Technologie (ICMT)
Technologie speelt een steeds grotere rol in de zorg. Als ICT’er werk je achter de schermen aan systemen die onmisbaar zijn voor collega’s en patiënten. Zonder ICMT staat alles stil.
Linda: ‘Binnen ICMT werken collega’s aan betrouwbare en gebruiksvriendelijke technische oplossingen. Zo zorgt de werkplekbeheerder dat iedereen een goed werkende werkplek heeft, houdt de applicatiebeheerder systemen zoals HiX en AFAS up-to-date, en is de medisch technicus verantwoordelijk voor het installeren en onderhouden van medische apparatuur. ICMT is onmisbaar in een ziekenhuis waar zorg en technologie steeds meer samenkomen.’
4. Kwaliteit
In een tijd waarin de zorgvraag toeneemt en middelen schaarser worden, ondersteunen collega’s binnen het cluster Kwaliteit zorgprofessionals om kwalitatieve zorg te kunnen blijven leveren.
Kristi: ‘Het cluster richt zich op het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van zorg en interne processen. Collega’s werken aan thema’s als veiligheid, ethiek, informatiebeveiliging, risico- en crisismanagement en duurzaamheid. Zo analyseert de adviseur kwaliteit zorgprocessen en helpt deze te verbeteren, terwijl de auditor toetst of het ziekenhuis voldoet aan wetgeving en kwaliteitsnormen. Ook is de Dienst Geestelijke Verzorging onderdeel van dit cluster. Die biedt advies en ondersteuning bij levensbeschouwing, zingeving en ethiek.’
Linda: ‘Daarnaast wordt er vanuit dit cluster ook geadviseerd over juridische zaken, wet- en regelgeving, contracten en aansprakelijkheid. Zo zorgt de privacy officer dat persoonsgegevens van patiënten en collega’s veilig en volgens de privacywetgeving worden verwerkt. De bedrijfsjurist geeft juridisch advies over contracten en aansprakelijkheid en de klachtenfunctionaris luistert naar patiënten met klachten, helpt hen bij het indienen ervan en zoekt samen naar een passende oplossing.’
5. Facilitaire Dienst
De Facilitaire Dienst zorgt ervoor dat het ziekenhuis een veilige, schone en efficiënte werkomgeving biedt voor collega’s, maar ook een fijn thuis voor patiënten en bezoekers. Dit omvat alles van gebouwbeheer en eten en drinken tot beveiliging.
Linda: ‘Binnen deze dienst werken collega’s aan de dagelijkse basis die zorg mogelijk maakt. Denk aan de medewerker logistiek, die zorgt dat medische materialen en medicijnen op tijd op de juiste plek zijn. De installatietechnicus werktuigbouw houdt installaties zoals luchtbehandeling en medische gassen in topconditie. En de medewerker beveiliging waakt over de veiligheid van iedereen in het ziekenhuis. Zonder hen functioneert het ziekenhuis letterlijk niet.’
6. Capaciteit en planning
Alles rondom capaciteit en planning is ondergebracht in ons nieuw gevormde cluster Keten & Capaciteit. Dat cluster zorgt voor een optimale inzet van collega’s, middelen en ruimtes, zodat patiëntenzorg efficiënt, tijdig en georganiseerd verloopt.
Kristi: ‘Hier vind je collega’s zoals de capaciteitsplanner, die de planning van zorgafdelingen en specialismes afstemt op de zorgvraag en begroting. De adviseur capaciteitsmanagement kijkt ziekenhuisbreed en zoekt naar slimme oplossingen voor complexe capaciteitsvraagstukken. De planner opname en OK zorgt dat patiënten op de wachtlijst op tijd ingepland worden voor hun operatie.’
Linda: ‘Naast het capaciteitsexpertisecentrum zitten in dat cluster ook het Franciscus Contact Centrum, de beddencoördinatie en transmurale zorg. Door deze krachtenbundeling kunnen we sneller schakelen en bouwen we samen met partners in de hele zorgketen aan efficiënte zorgpaden.’
7. Franciscus Contact Centrum
Het Franciscus Contact Centrum is in ons ziekenhuis een onmisbare schakel. Hier komt de eerste hulp niet via de ambulance, maar via de telefoon.
Linda: ‘Collega’s vangen vragen op, bieden rust in onzekere momenten en maken afspraken voor verschillende poliklinieken. Binnen dit contactcentrum werken collega’s zoals de medewerker Franciscus Contact Centrum, die afspraken maakt, vragen beantwoordt en gegevens registreert, en daarmee bijdraagt aan de gastvrijheid van ons ziekenhuis. Ook de telenurse speelt een belangrijke rol: zij verleent op afstand verpleegkundige zorg via telefoon, video of digitale platforms.’
8. Franciscus Academie
Kristi: ‘Wist je dat wij een topklinisch opleidingsziekenhuis zijn? Daar zijn we trots op! De Franciscus Academie is het expertisecentrum voor opleiden, ontwikkelen en onderzoek. Ze zijn er niet alleen voor collega’s die een opleiding volgen, maar ook voor trainingen en bij- en nascholingen. Binnen de Academie werken professionals zoals de opleidingsadviseur, die praktijkbegeleiders coacht en ondersteunt bij het creëren van een optimaal leerklimaat. De stagecoördinator organiseert stages voor studenten in de zorg en zorgt voor een goede match tussen student, begeleider en afdeling.’
9. Marketing & Communicatie
De afdeling Marketing & Communicatie zorgt ervoor dat we als ziekenhuis goed in beeld zijn, zowel bij onze eigen collega’s als daarbuiten.
Linda: ‘Als adviseur Marketing & Communicatie werk je aan van alles: van nieuwsbrieven en social media tot campagnes en persberichten. Alles om Franciscus op de kaart te zetten als fijne plek om zorg te krijgen én om te werken.’
Nieuwsgierig naar een baan achter de schermen bij Franciscus? Op donderdag 19 juni organiseren we een Tour de Franciscus Advies & Ondersteuning, gericht op onze kantoorfuncties. Meld je aan en ontdek of werken in het ziekenhuis iets voor jou is!
Stagemogelijkheden en bijbanen
We bieden ook leerzame stageplaatsen en bijbanen voor studenten bij de genoemde staf- en ondersteunende afdelingen. Zo krijg je de kans om ervaring op te doen, je vaardigheden te ontwikkelen en mee te werken in een ziekenhuisomgeving. Iets voor jou? Neem contact op met Kristi of Linda voor de mogelijkheden.
Wil jij ook werken in een kantoorfunctie bij Franciscus?
En bedragen aan goede zorg, zonder zelf in de zorg te werken? Bekijk dan onze kantoorvacatures.